Ingrid Eelde Koivisto, generalsekreterare Pratham Sverige

Ingrid Eelde Koivisto, generalsekreterare Pratham Sverige

”Framtiden är ljus – på pappret”

Skolorna i Indien väntas öppna först i januari nästa år. Många barn har då inte satt sin fot i ett klassrum på två år. Ingrid Eelde Koivisto, generalsekreterare för Pratham Sverige och en av OmVärldens talanger skissar i en krönika på en ljusare framtid.

Publicerad:

Hon ringer in till World Humanitarian Forum från Delhi, i Indien, och tittar in i webbkameran. En vit vägg i bakgrunden.  Dr. Rukmini Banerji är VD på Pratham Education Foundation i Indien och barnboksförfattare. 

Det syns inte genom skärmen, men alla som har träffat Rukmini vet att hon omges av en sällsynt aura. En storhet, otvivelaktig närvaro och värme. Idag medverkar hon i ett webinarium där ledare från hela världen diskuterar hur pandemin påverkat flickors utbildning. 

Den sista frågan som moderatorn ger Rukmini är ny för mig: 

- Vilken roll spelar fantasin i återbyggandet efter pandemin? 

- Tänk dig ett vitt pappersark, svarar Rukmini. 

- Om du för ett år sedan skulle ha ritat en skola, vad hade du ritat då? Kanske en byggnad eller ett klassrum? En lärare eller kanske böcker? 

- Om du nu suddar ut det du har ritat och istället ritar skolan så som den ser ut idag, vad hade du ritat då? Kanske en dataskärm? En telefon? Runt omkring i världen hade många säkert ritat sina föräldrar, ett köksbord, sin by. En del barn hade antagligen lämnat arket helt tomt.

- Sudda igen och föreställ dig hur du vill att skolan ska se ut om ett år. Vad ritar du på ditt papper nu? På mitt ark är skolan samhällets kärna. Där finns läraren från den första teckningen, men också telefoner, en knallgrön logga förWhatsapp, byn och barnens föräldrar.

I januari 2022 tros skolorna i Indien öppna upp igen. Det kommer då finnas barn som inte har satt en fot i ett klassrum på nästan två år.

Nära 250 miljoner barn i Indien har påverkats av skolstängningarna i coronapandemins spår. Enligt en undersökning som vi på Pratham gjorde i september 2020, hade färre än var tredje elev på landsbygden i Indien haft kontakt med sina lärare den senaste veckan. 

Den här utmaningen är inte specifik för Indien. Globalt har 85 procent av alla barn påverkats av skolstängningar under pandemin. Precis som många andra organisationer inom utbildning planerar vi på Pratham nu hur vi ska hjälpa barn att komma i kapp igen när skolorna återigen öppnar. 

Jag sitter vid mitt hemmakontor i vardagsrummet. När jag stängt av webinariet och återgått till mailkorgen tänker jag på det vita pappersarket i Rukminis historia. Vad skulle jag själv ha ritat på det vita pappret? 

Vår strategi framåt har jag ju känt till sedan innan, men när jag fattar pennan känns visionen så mycket mer levande och tröskeln för innovation så mycket lägre. Jag tänker att just en tid som vår kräver både fantasifullt berättande och idérikedom. 

Att vägen tillbaka efter skolstängningarna kommer att vara smärtsamt lång är uppenbar. Förmodligen längre än vi tror idag, eftersom Indien och stora delar av världen redan före pandemin befann sig i en kunskapskris. 

Bara hälften av alla femteklassare på landsbygden i Indien kunde läsa en enkel text innan pandemin. Vägen tillbaka slutar alltså inte där skolstängningarna tog vid, våren 2020. 

Vi ska hela vägen till en skola där alla barn lär sig läsa och räkna. För att uppnå det kommer vi behöva konsolidera våra lärdomar från året som gått och skapa en såväl konkret som inspirerande vision att samlas bakom och eftersträva. Detta måste även inbegripa risk och hur vi parerar och förbereder oss på det som går att förebygga oavsett om det är pandemier eller naturkatastrofer. 

Vi kan alla, även barnen, bidra med att använda fantasin för att bygga ett mer hållbart samhälle. Ytterst börjar förändring i tanken. 

Jag sluter därmed ögonen och kliver in i 2022, i en by utanför Assams huvudstad Guwahati. Djupt gröna fält. Där hålls en sorlande fest för skolans återöppnande. En social pull-effekt som drar barnen tillbaka till skolan. 

En av våra volontärer spelar gitarr och barnen sjunger och dansar. Föräldrarna och telefonerna från Rukminis pappersark är där: Föräldrarna har fortsatt engagera sig i studiecirklar och mobiltelefoner delas mellan hushållen. 

En ljust gul skolbyggnad ligger framför mig, som en trygg kärna i byn. Skolan vi jobbar mot. En kittlande känsla infinner sig i magen. 

Vad ser du om du blundar? Eller om du börjar skissa på det vita pappersarket? 

Lyssna också på: OmVärlden podd, avsnitt 123: Pandemin förlamar Indien, där Ingrid Eelde Koivisto medverkar.

I sommar skriver tre av årets fem OmVärlden talanger varsin sommarkrönika om framtiden.

Mer läsning

Bara den 30 april registrerade Indien fler än 3 miljoner fall av covid-19 och 3 500 dödsfall. Här förs en kvinna till universitetssjukhuset i Kolkata.

Avsnitt 123: Pandemin förlamar Indien

Var tionde vuxen indier har fått den första dosen vaccin, men i OmVärlden podd tar statsvetaren Sten Widmalm och generalsekreteraren för organisationen Pratham Sverige, Ingrid Eelde Koivisto, upp de många utmaningar som Indien står inför i skuggan av pandemin.